Reading Time: 3 minutesIntensywne badania pokazują nam, że nie możemy mieć pozytywnego wpływu na nasze dzieci, dopóki nie nawiążemy z nimi dobrej więzi. To sprawa naszego umysłu i serca. Czasem musimy przestać skupiać się na złym zachowaniu dziecka i na pierwszym miejscu uzdrowić relację.
KARY I BEZSTRESOWE WYCHOWANIE
Nawiązanie relacji buduje poczucie bezpieczeństwa i otwartość u dzieci. Kary, kazania, karcenie, obwinianie czy zawstydzanie kreują walkę oraz powodują ochłodzenie relacji. Jeden z moich ulubionych przykładów techniki „Nawiąż relację zanim naprawisz sytuację” jest powiedzenie Jane Nelsen „kocham Cię i odpowiedź brzmi nie”. Dla sprostowania, nie oznacza to, że możemy dzieciom zabraniać wszystkiego w imię rodzicielskiej miłości. Oznacza to, że pomimo naszej ogromnej miłości możemy się czasem z czymś lub na coś nie zgodzić. Ten przykład odwzorowuje również jedną z koncepcji Pozytywnej Dyscypliny, zwanej „Uprzejmy i Stanowczy Jednocześnie”.
Zanim podzielę się z Wami jak nawiązywać i budować dobrą relację z dziećmi chciałabym zwrócić uwagę na to, iż błędem jest myślenie, że dawanie dzieciom cokolwiek chce jest efektywne. „Ratowanie”, naprawianie za dzieci i rozpieszczanie ich nie jest dobrą drogą do nawiązania zdrowej relacji. Budowanie efektywnej więzi jest możliwe tylko wtedy, kiedy zarówno dorosły jak i dziecko mają poczucie przynależności i znaczenia.
KARTY TECHNIK POZYTYWNEJ DYSCYPLINY
Wiele Kart Technik Pozytywnej Dyscypliny wyposaża nas w umiejętności, pomagające nawiązać relację z dzieckiem. Więcej szczegółów na temat każdej z nich dowiecie się przy okazji opisywaniu poszczególnej karty.
JAK ZATEM BUDOWAĆ WIĘŻ Z DZIECKIEM- KROK PO KROKU
Poniżej najważniejsze wskazówki związane z nawiązaniem relacji z dzieckiem, a zaczerpnięte z innych kart:
Ważnym jest zrozumieć, że „naprawianie sytuacji” w Pozytywnej Dyscyplinie znacznie różni się od tradycyjnego „naprawiania”, „poprawiania dzieci”. Największa różnica polega na tym, że tradycyjne „naprawianie” często angażuje karę (najczęściej to izolacja, zabranie przywilejów, szlaban). Innymi słowy konwencjonalne „naprawianie”, polega na tym, że to dorosłych robi coś dla dzieci. „Naprawianie sytuacji” w Pozytywnej Dyscyplinie z szacunkiem angażuje dzieci we wspólne znajdowanie rozwiązań.
Dwie świetne metody, pomagające w znajdowaniu rozwiązań to spotkania rodzinne i klasowe oraz skupienie na rozwiązaniu. Są to potężne narzędzia, które z szacunkiem angażują dzieci do nauki oraz korzystania z ich osobistej mocy w kształtowaniu rozwiązywania problemów. Nawiązywanie relacji jest częścią tego procesu.
Kiedy nawiążemy z dziećmi zdrową więź, mają one poczucie przynależności i znaczenia. Często to wystarczy by zatrzymać niepożądane zachowanie. Kiedy będziecie się zapoznawać z różnymi narzędziami Pozytywnej Dyscypliny zauważycie, że wszystkie są zaprojektowane tak, aby nawiązać relację przed naprawianiem ( z szacunkiem!)sytuacji.
ŻRÓDŁO: https://www.positivediscipline.com/articles/connection-correction
Autorką tekstu jest Sylwia Andreson-Hanney. Więcej o niej TU
Reading Time: 3 minutes