Koszyk
Produkt dodany do koszyka Produkt zaktualizowany Produkt usunięty z koszyka Brak produktu na magazynie Podaj prawidłową ilość

Brak produktów w koszyku.

Jak działa Pozytywna Dyscyplina w szkole i w klasie?

Reading Time: 3 minutes

Jako mama dwójki dzieci, w tym jednego ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi, codziennie obserwuję, z jakimi wyzwaniami zmagają się nauczyciele w szkole. Zawsze fascynuje mnie, jak ogromną odpowiedzialność mają pedagodzy w prowadzeniu dzieci – nie tylko edukacyjnie, ale i wychowawczo.

Dlatego, słuchając rozmowy Joanny Baranowskiej z Kaliną Beczak, nauczycielką, edukatorką Pozytywnej Dyscypliny i kandydatką na Trenera Pozytywnej Dyscypliny, jeszcze mocniej zdałam sobie sprawę, jak potężnym narzędziem jest Pozytywna Dyscyplina w szkole.

Chaos i frustracja

Kalina opowiedziała swoją historię – jak wyglądała jej praca zanim poznała Pozytywną Dyscyplinę. Był to obraz pełen wyzwań, chaosu i frustracji. Z jej opowieści wynika, że te pierwsze kroki w pracy nauczycielki potrafią być przytłaczające.

„Weszłam do szkoły i okazało się, że oprócz tego, że miałam prowadzić pół klasy na początku, okazało się, że będę musiała zająć się całą klasą, w tym klasą, która miała łatkę. Po pewnym czasie okazało się, że to była klasa, która była uważana za najgorszą w szkole, i rzeczywiście trudno było sobie z nią poradzić”

To było mocne zderzenie z rzeczywistością. Kiedy dzieci zaczynają się kłócić, przeszkadzać, a w klasie pojawia się werbalna i fizyczna agresja, nauczyciele często sięgają po strategie, które znają z własnej szkolnej przeszłości – podnoszą głos, używają gróźb czy kar. Jednak Kalina, jak wielu innych nauczycieli, szukała czegoś więcej – chciała znaleźć sposób, aby lepiej zrozumieć dzieci i dotrzeć do nich w pozytywny, budujący sposób.

I tak trafiła na Pozytywną Dyscyplinę.

Jak budować relacje w szkole?

Szkoła nie zawsze daje gotowe rozwiązania na najtrudniejsze problemy wychowawcze. Jak mówi Kalina, nawet najlepiej przygotowani nauczyciele mogą czuć się bezradni wobec grupy dzieci z różnymi potrzebami, temperamentami i wyzwaniami rodzinnymi. Kiedy Kalina zaczęła stosować Pozytywną Dyscyplinę w szkole, zmiany nie nastąpiły z dnia na dzień, ale efekty były widoczne szybko.

„Wchodząc do klasy, starałam się nawiązać z nimi kontakt, dowiedzieć się, co ich interesuje, co im przeszkadza. To była dla mnie kluczowa rzecz w pracy z tą klasą”

Pozytywna Dyscyplina stawia na budowanie relacji opartej na wzajemnym szacunku i zrozumieniu. Dzieci nie zachowują się źle, bo chcą robić na złość, a często dlatego, że czują się nieakceptowane lub niezauważane. To, co przyniosło Kalinie największą zmianę, to skierowanie uwagi na pozytywne aspekty zachowania dzieci i docenianie ich zaangażowania.

Narzędzia Pozytywnej Dyscypliny i w klasie

Z perspektywy Kaliny, kluczowe były trzy narzędzia, które sprawiły, że jej praca stała się bardziej efektywna i mniej stresująca:

Wspólne ustalanie zasad

Dzieci brały udział w tworzeniu zasad obowiązujących w klasie. Dzięki temu miały poczucie odpowiedzialności i wpływu na to, co się dzieje.

Wprowadziliśmy wspólne ustalanie zasad, co przyniosło wiele korzyści. Dzieci miały poczucie, że mają wpływ na to, co dzieje się w klasie”

Skupienie na mocnych stronach dzieci

Zamiast kar i nagan, Kalina zaczęła dostrzegać pozytywne cechy każdego ucznia.

Zamiast kar, które często prowadzą do oporu i buntu, skupiłam się na pozytywnych wzmocnieniach”

Zasady współpracy i budowanie zespołu

Tworzenie społeczności w klasie, w której dzieci uczą się współpracy i wzajemnego szacunku, okazało się jednym z najważniejszych kroków. Projekty grupowe i zabawy integracyjne pomogły zacieśnić więzi między uczniami.

Dzięki tym zmianom dzieci zaczęły lepiej funkcjonować. Pojawili się liderzy, którzy motywowali innych, a konflikty, które wcześniej były nie do opanowania, zaczęły być rozwiązywane w sposób konstruktywny.

Nauczyciel z pasją i Pozytywna Dyscyplina w szkole

Pozytywna Dyscyplina to coś więcej niż zestaw narzędzi. To podejście, które uczy szacunku, buduje relacje i wspiera rozwój dzieci. Nauczyciele z pasją są niezbędni w oświacie – to oni kształtują przyszłe pokolenia. Pozytywna Dyscyplina jest tutaj, aby ich wspierać, dając im narzędzia do lepszego zrozumienia i dotarcia do uczniów, co przekłada się na bardziej harmonijne środowisko edukacyjne. Wsparcie dla nauczycieli z pasją jest kluczowe, ponieważ to ich zaangażowanie decyduje o atmosferze w klasie oraz często o sukcesie uczniów.

Kalina, jako nauczycielka, znalazła w Pozytywnej Dyscyplinie siłę, by zmienić swoją klasę. Ale to samo podejście można z powodzeniem stosować w domu, jako rodzic.

Jeśli chcesz dowiedzieć się więcej o tym, jak Pozytywna Dyscyplina może zmienić życie w klasie i w domu, zachęcam do wysłuchania całej rozmowy z Kaliną Beczak. Dowiesz się z niej, jak krok po kroku wprowadzać pozytywne zmiany w relacjach z dziećmi, zarówno w roli nauczyciela, jak i rodzica.

Podcast Pozytywna Dyscyplina – więcej frajdy w rodzinie znajdziesz na najpopularniejszych platformach podcastowych oraz na YouTube.

Nauczycielu, gdzie znajdziesz nasze wsparcie?

  • Pobierz bezpłatnie pierwszy rozdział naszych książek – TUTAJ.
  • Przeczytaj książkę „Pozytywna Dyscyplina w klasie”.
  • Zapisz swoją placówkę na szkolenie z Pozytywnej Dyscypliny – napisz do nas TUTAJ.
  • Dołącz do grona edukatorów Pozytywnej Dyscypliny – informacje na temat szkolenia certyfikacyjnego znajdziesz TUTAJ.
Reading Time: 3 minutes

Co dalej?

Pobierz darmowy

pierwszy rozdział każdej książki

Sprawdzam
Zapisz się

do naszego newslettera

Zapisuję się
Sprawdź

co dzieje się na naszej grupie na FB

Sprawdzam

Zobacz również

crossmenu