Komunikacja przyjazna pacjentom
Nowy projekt edukacyjny
dla Pracowników szpitali


Partner merytoryczny

Partner

Organizator
Przyjazna komunikacja
Komunikacja z pacjentem, zwłaszcza pediatrycznym,
odgrywa jedną z kluczowych ról w procesie terapeutycznym

Pozytywnie wpływa na przebieg leczenia

Usprawnia współpracę pacjenta z personelem medycznym

Polepsza kondycję psychiczną dziecka

Projekt zapoczątkowało Wielkie Badanie Dziecięcych Szpitali Jednym z obszarów wymagających ulepszenia okazała się komunikacja na linii szpital – mały pacjent. Na niego wskazało również ponad 70% respondentów Wielkiego Głosowania. Badanie zostało przeprowadzone przez Fundację K.I.D.S.
Połączyła nas troska o małych pacjentów, którzy często nie rozumieją tego, co się z nimi i wokół nich dzieje. Rzeczywistość szpitalna jest dla nich trudna i skomplikowana, dlatego chcemy, by poczuli jeszcze większe wsparcie otaczających ich dorosłych, w tym wypadku Pracowników medycznych.
W ramach prowadzonego projektu, przygotowane zostaną również m.in. szkolenia, specjalny przewodnik, materiały informacyjne czy aktywne grupy wsparcia. Wierzymy, że całość ułatwi kontakt z małymi pacjentami, tak aby zmiany była długofalowym, wspierającym wszystkich, procesem.
W tym celu połączyliśmy nasze siły i przygotowaliśmy kompleksowy projekt wspierający kadrę medyczną i niemedyczną. Dzięki temu, działania opiekuńcze, obudowane będą o dodatkowe narzędzia komunikacyjne gotowe do wykorzystania w chwilach kryzysu.

Cele projektu
Projekt ma na celu wsparcie Pracowników szpitali w obszarze komunikacji z pacjentem, poprzez:
- rozwijanie umiejętności komunikacyjnych mających kluczowe znaczenie dla przebiegu leczenia, kondycji psychicznej oraz poziomu współpracy małego pacjenta,
- dostarczenie niezbędnych narzędzi, które pozwolą zniwelować trudności w komunikacji i ułatwią współpracę z małymi pacjentami.
Realizowany od 2021 roku projekt jest skierowany do Pracowników medycznych i niemedycznych szpitali oraz pośrednio do małych pacjentów.
Działania w ramach projektu
W pięciu warszawskich szpitalach edukatorzy Pozytywnej Dyscypliny przeprowadzą warsztaty oraz sesje mentoringowe.
Dzięki organizacji serii szkoleń, sesji mentoringowych i innych działań rozwojowych, chcemy dostarczyć nowe narzędzia pracownikom szpitali, dać przestrzeń do ich przećwiczenia oraz wspierać ich wdrażanie w codziennej pracy.
Warsztaty zostaną przygotowane w oparciu o metodologię Pozytywnej Dyscypliny. Na potrzeby niniejszego projektu został zebrany zespół składający się z edukatorów Pozytywnej Dyscypliny: psychologów, socjologów i pedagogów.
W ramach projektu Uczestnicy będą mieli dostęp do dedykowanej strony internetowej, na FB oraz materiałów szkoleniowych.

Przebieg projektu
Projekt realizowany jest od roku, a poprzedziło go Wielkie Badanie Dziecięcych Szpitali Fundacji K.I.D.S. Kluczowe filary projektu oraz jego harmonogram:
Harmonogram
- lipiec 2021 – tworzenie zarysu projektu
- wrzesień 2021 – głosowanie rodziców na projekt do realizacji
- zima 2021 – prace na zapleczu projektu
- wiosna 2022 – tworzenie ankiet ewaluacyjnych dla komisji bioetycznej i w celu badania potrzeb środowiska medycznego
- lato 2022 – prowadzenie szkoleń z zakresu Pozytywnej Dyscypliny w pięciu ośrodkach szpitalnych
- jesień 2022 – warsztaty mentoringowe w szpitalach
- zima 2022 – powstanie „Przewodnika pozytywnych relacji z małym pacjentem” i ewaluacja projektu
Trzy filary, aby osiągnąć długotrwałe efekty:

Stacjonarnewarsztaty w małych grupach

Sesje mentoringowe

Dedykowany
przewodnik i grupa wsparcia na Facebooku
Otrzymaj informację o projekcie i podręcznik komunikacji*
Damy Ci znać o rezultatach tego projektu i – *jeśli jesteś zawodowo związany z medycyną — prześlemy „Przewodnik pozytywnych relacji z małym pacjentem”, który powstanie jako jego efekt w grudniu 2022 r.
Podręcznik obejmie wskazówki i przykłady konkretnych zwrotów, pomocnych w relacji medycznej z małym pacjentem i jego rodzicem.

Partner merytoryczny

Partner
