Koszyk
Produkt dodany do koszyka Produkt zaktualizowany Produkt usunięty z koszyka Brak produktu na magazynie Podaj prawidłową ilość

Brak produktów w koszyku.

O co chodzi w Pozytywnej Dyscyplinie?

Reading Time: 3 minutes

Stawiasz pierwsze kroki w Pozytywnej Dyscyplinie? A może po raz pierwszy widzisz to sformułowanie i nie wiesz co ono w ogóle oznacza? Trafiłaś na nie gdzieś w internecie albo usłyszałaś od znajomej i zastanawiasz się, na czym polega to podejście wychowawcze? Dowiedz się, o co chodzi w Pozytywnej Dyscyplinie i wprowadź ją do swojej rodziny!

Jakie jest znaczenie słowa „dyscyplina”?

Słowo „dyscyplina” pochodzi z języka łacińskiego od słowa disciple i oznacza „podążanie za liderem lub nauczycielem”. W Pozytywnej Dyscyplinie rozumiemy to jako uczenie i wychowywanie poprzez bycie wzorem dla swojego dziecka. Bardzo często powtarzamy: Nie martw się tym, że dzieci Cię nie słuchają. Przejmuj się tym, że na Ciebie patrzą. 

Możemy ja też przyrównać do dyscypliny sportowej i uznać, że Pozytywna Dyscyplina jest dyscypliną pozytywnego wychowywania dzieci. 

Co znaczy pozytywne wychowywanie dzieci?

Pozytywne wychowywanie dzieci to takie wychowywanie, w którym nie narażasz dziecka na niepotrzebną ilość stresu. Nie chodzi o to, żeby usuwać z życia dziecka wszystkie stresujące sytuacje. Znając swoje dziecko jesteś w stanie podjąć decyzję, która sytuacja jest dla niego zbyt stresująca (lub niebezpieczna), a z którą sytuacją jest w stanie sobie poradzić i budować swoje poczucie sprawczości. To Ty, jako lider i jako rodzic w pewnym zakresie decydujesz o sile tych doświadczeń. 

Na czym polega szacunek w Pozytywnej Dyscyplinie?

W Pozytywnej Dyscyplinie w trzech obszarach: do dziecka, do rodzica i do wymogów sytuacji.

Szacunek do potrzeb dziecka polega między innymi na pamiętaniu o możliwościach rozwojowych dziecka. Tak jak nie oczekujesz od noworodka, że będzie chodził, tak dwulatek nie będzie w stanie kontrolować swoich emocji, bo pewne struktury w jego mózgu nie są na to jeszcze gotowe. Znajomość etapów rozwojowych dziecka bardzo pomaga w zrozumieniu przyczyn jego zachowania i potrzeb, które za tym stoją. Dzięki temu możesz wspierać swoją malucha w doświadczaniu i poznawaniu świata i zachować zdrowy dystans do trudnych zachowań. 

Szacunek do rodzica polega między innymi na pamiętaniu o swoich potrzebach: tych prozaicznych takich jak zaspokojenie głodu, ale również o czasie na książkę, ulubiony serial i własny rozwój. One są równie ważne, jak potrzeby i zabawa dziecka.

W Pozytywnej Dyscyplinie zachęcamy do tego, aby znaleźć równowagę między potrzebami dziecka a potrzebami opiekuna

Mamy jeszcze trzeci warunek, który jest również bardzo ważny: szacunek do wymogów sytuacji. Uczymy dziecko zachowania dostosowanego do sytuacji, w której się znajdujemy. 

Przedstawię to na prostym przykładzie. Jesteście na placu zabaw i Twoje dziecko czuje, że chce mu się pić. Dziewczynka obok pije wodę ze swojego bidonu. Czy Twoje dziecko może zabrać ten bidon i się z niego napić? Oczywiście, że nie! Dla dorosłych jest to oczywiste i naturalne.  Natomiast dziecko musi się dopiero tego nauczyć. I uczy się poprzez obserwowanie mamy, która wyciąga z plecaka własny bidon z wodą, albo wspólnie idziecie kupić wodę w sklepie. W ten sposób Twój maluch uczy się łączyć szacunek do swoich potrzeb oraz szacunek do wymogów sytuacji. 

Kiedy te trzy elementy są w równowadze znajdujemy się w przestrzeni Pozytywnej Dyscypliny. 

Jak znaleźć równowagę?

W zachowaniu równowagi pomagają narzędzia Pozytywnej Dyscypliny. Narzędzia są jednym z elementów podejścia wychowawczego Pozytywnej Dyscypliny. Każdy z elementów będzie szerzej omówiony w kolejnych odcinkach podcastu, więc poniżej przybliżę Ci tylko listę tych elementów. 

Jakie są elementy podejścia wychowawczego Pozytywnej Dyscypliny?

  1. Cel wychowania – zarówno radzenie sobie z codziennymi wyzwaniami, jak i długofalowe myślenie o tym, na jakiego człowieka chcesz wychować dziecko.
  2. Narzędzia wychowawcze wykorzystywane zgodnie z celem długofalowym.
  3. Znajomość działania mózgu i jego możliwości rozwojowych w zależności od wieku dziecka.
  4. Potrzeba przynależności i znaczenia, która skrywa się pod większością trudnych zachowań dziecka. Zachowanie dziecka to wierzchołek góry lodowej, a my szukamy tego, co kryje się pod powierzchnią, po to, by pomóc dziecku zachowywać się lepiej, a nie zmuszać je do tego.

Podcast Pozytywna Dyscyplina – więcej frajdy w rodzinie

Najnowszy odcinek podcastu Pozytywna Dyscyplina – więcej frajdy w rodzinie jest poświęcony podstawom Pozytywnej Dyscypliny. 

Jeśli chcesz dowiedzieć się, o co chodzi w Pozytywnej Dyscyplinie, jakie są elementy tego podejścia wychowawczego, do czego służą narzędzia Pozytywnej Dyscypliny, to koniecznie przesłuchaj ten odcinek!

Podcast możesz odsłuchać:

Lub tutaj:

Listen to “O co chodzi w Pozytywnej Dyscyplinie?” on Spreaker. Reading Time: 3 minutes
Zapisz się na webinar „Krzyki, awantury i fochy - jak pomóc sobie i dziecku?”

Co dalej?

Pobierz darmowy

pierwszy rozdział każdej książki

Sprawdzam
Zapisz się

do naszego newslettera

Zapisuję się
Sprawdź

co dzieje się na naszej grupie na FB

Sprawdzam

Zobacz również

crossmenu