WIRTUALNY ŚWIAT, czyli jak pomóc dziecku zachować umiar w korzystaniu z urządzeń elektronicznych

Trzylatek ogląda bajkę, mama gotuje obiad. Skończyła, postawiła jedzenie na stole, wyłącza telewizor z nadzieją, że teraz nastąpi spokojny posiłek. Niestety dziecko wpada w histerię, domaga się jeszcze jednej bajki. Co robi mama? Włącza kolejną bajkę i karmi dziecko.
Albo. Nastolatek od godziny gra na konsoli. Mama siódmy raz prosi, by wyniósł śmieci. Jedyne co słyszy to klasyczne „zaraz!”. W końcu wpada w szał i wyłącza konsolę z prądu. Awantura gotowa.

Brzmi znajomo?

EKRANY A RELACJE

Powyższe przykłady pokazują, że ekrany (telewizor, komputer, tablet, telefon itp.) mogą negatywnie wpływać na relacje. Dzieci (i dorośli też) szybko uzależniają się od tych urządzeń, mogą być mniej zainteresowane budowaniem relacji „w realu” Spójrzcie co się stało w relacji dzieci z mamą w opisanych wyżej sytuacjach. W pierwszym mama uległa prośbie dziecka, posiłek przebiegł zupełnie bez relacji mama-dziecko. Maluch zajęty bajką „wyłączył się”, nie rejestrował nawet tego, że je (co przy okazji buduje złe nawyki żywieniowe na całe życie, a także zaburza trawienie). W przypadku nastolatka mama wpadła w szał (ileż razy można prosić o to samo??!!!) i ukarała syna wyłączając mu zasilanie konsoli. W efekcie doszło do ostrej wymiany zdań. Relacja mamy z chłopcem została nadszarpnięta.

CZY EKRANY TO SAMO ZŁO?

Co zatem robić? Czy zupełnie odciąć dzieci od wirtualnego świata?

Niekoniecznie. Dobrze wiemy, że w dzisiejszych czasach nie unikniemy ekranów, dzieci będą miały do nich dostęp czy tego chcemy czy nie. I nie ma w tym nic złego, dopóki zachowane są odpowiednie proporcje. Poza tym ważne jest nie tylko ile czasu dziecko spędza przed ekranem, ale też jak go spędza. Czy jest tylko biernym odbiorcą, czy ma okazję być także twórcą. Czy ekrany niszczą relację w rodzinie, czy może są okazją do wspólnego spędzania czasu, rozmów i inspiracją do zabaw.

CO RADZI POZYTYWNA DYSCYPLINA:

Aby Twoje dziecko nie uzależniło się od urządzeń elektronicznych, a ekrany nie wpływały negatywnie na jego relacje z Tobą i innymi, pamiętaj:

  • Nie traktuj bajek i filmów jak opiekunki do dzieci. Zdarza nam się dać dzieciom telefon, włączyć bajkę dla „świętego spokoju”, by dospać, ugotować obiad, wypić w spokoju kawę (należy się – a jakże 😉 ). Znajdź inny sposób na wyciszenie dziecka (możesz np stworzyć razem z nim plan zabawy na dany okres, jak to zrobić omawiamy w innym artykule).
  • Nie pozwól, aby urządzenia elektroniczne na stałe znalazły się w pokoju Twojego dziecka. Telewizor, komputer, konsola, telefon – niech mieszkają w innym pomieszczeniu.
  • Ustal z dzieckiem ile czasu w ciągu dnia może przeznaczyć na telewizję, gry komputerowe itp. Pamiętaj, by dziecko brało czynny udział w ustalaniu zasad obowiązujących w domu. Dzieciom łatwiej przestrzegać zasad, które współtworzą.
  • Zróbcie wspólnie listę ciekawych, interesujących wszystkich aktywności rodzinnych, które zbliżą Was do siebie, a jednocześnie odciągną od ekranów.
  • I najważniejsze: dzieci uczą się przez modelowanie. Pilnuj byś i Ty nie spędzał/a zbyt dużo czasu przy urządzeniach elektronicznych. Ustalone zasady powinny obowiązywać wszystkich członków rodziny, również dorosłych ☺(Możecie na przykład ustalić, że na godzinę przed kolacją, wszystkie urządzenia są chowane do koszyka).

Więcej informacji dotyczących używania przez dzieci od elektroniki znajdziesz na http://mamatatatablet.pl/
Ograniczanie czasu ekranowego wymaga czasu i pomysłowości rodzica. Wierzę, że Tobie się uda. Powodzenia!

Katarzyna Malinowska – Certyfikowany Edukator Pozytywnej Dyscypliny, pedagog. Mama Marty, Marysi i Magdy

www.pozytywnyprzedszkolak.pl

 

0odpowiedz na "WIRTUALNY ŚWIAT, czyli jak pomóc dziecku zachować umiar w korzystaniu z urządzeń elektronicznych"

    Zostaw wiadomość

    Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

    Copyright © PozytywnaDyscyplina.pl
    X