Scenka rodzajowa: w sklepie mama próbuje uspokoić trzylatka, który coraz głośniej płacze. Nic do niego nie dociera. Jak zachować się w takiej sytuacji? - Wtedy często staramy się tłumaczyć dziecku, używać logicznych argumentów, a to jest jak próba wysyłania maila z użyciem wyłączonego komputera. Wiemy, że nie zadziała - mówi psycholog Joanna Baranowska. Wtedy, jej zdaniem, należy "włączyć komputer", zaopiekować się maluchem, dopytać, o co chodzi. Krzyk w takiej sytuacji na pewno nie pomoże.
- Samo nazwanie potrzeb dziecka pozwala mu poczuć się wysłuchanym: ktoś widzi, że ja czegoś chcę. To pierwszy krok, by zbudować przestrzeń do kolejnych działań - dodaje Anna Czechowska, edukatorka pozytywnej dyscypliny. Jak podkreśla, rodzice w rozwiązywaniu problemów z dziećmi zawsze powinni się kierować kilkoma podstawowymi zasadami, które leżą u podstaw prezentowanej w audycji filozofii wychowania dzieci.
- Po pierwsze: dziecko chce przynależeć i być ważne, po drugie: do dziecka należy odnosić się z szacunkiem, po trzecie: techniki pozytywnego wychowania są długofalowe, a karanie daje krótkofalowy efekt, po czwarte: wychowujemy dziecko, które ma być w przyszłości empatyczne i będzie miało wkład w grupę, po piąte: troszczymy się o to, by było samodzielne i miało poczucie własnej wartości - wylicza gość audycji.
Jak w praktyce realizować te "przykazania"? Zapraszamy do wysłuchani całej rozmowy, w której ekspertki odnoszą się też do pytań słuchaczy. Katarzyna Pruchnicka rozmawia również z założycielami fundacji "Ojcostwo mistrzostwo". Jej goście mówią o kluczowej roli ojców w wychowaniu dzieci.
***
Tytuł audycji: Godzina wychowawcza
Prowadzi: Katarzyna Pruchnicka
Goście: Joanna Baranowska (psycholog, coach), Anna Czechowska (edukatorka pozytywnej dyscypliny), Andrzej Jabłonowski i Aleksander Kisil (założyciele fundacji "Ojcostwo mistrzostwo")
Data emisji: 12.07.2016
Godzina emisji: 0.05