Techniki Pozytywnej Dyscypliny ułatwiające dziecku proces adaptacji przedszkolnej
Rozpoczęcie przygody z przedszkolem, to jedna z ważnych zmian, jakie zachodzą w życiu dziecka i całej rodziny. Należy ono do kanonu tych zdarzeń, które mogą zachwiać w dzieciach poczucie ważności i znaczenia potocznie rozumianego jako poczucie więzi. Jak wspierać dzieci w tym ważnym momencie ich życia?Co robić, by proces adaptacji przebiegał jak najłagodniej?
To moja rodzina i moja grupa!
Pozytywna dyscyplina uczy nas, że podstawą rozwoju społecznego i emocjonalnego jest poczucie ważności i znaczenia Wzbudza przekonanie, że jest się ważną częścią społeczności, w której się funkcjonuje. Idąc dalej tym sprawdzonym tokiem myślenia - aby proces adaptacyjny przebiegał łagodnie, potrzebne jest przekonanie dziecka do tego, że jest ważną i znaczącą częścią rodziny oraz że jest ważną i znaczącą częścią grupy przedszkolnej.
Jestem ważny dla mamy i taty!
Pracuj zatem nad tym, by Twoje dziecko było przekonane, że rozstanie z Tobą i zostanie w przedszkolu nie ma absolutnie żadnego wpływu na Twoją miłość do niego. Pokazuj, że jest dla Ciebie tak samo ważne jak wtedy, gdy było z Tobą w domu. Doskonale sprawdzą się tu techniki Pozytywnej Dyscypliny:
Bądź uważny w stosunku do dziecka. Czyli w relacji z dzieckiem bądź tu i teraz, duszą i ciałem. Jeżeli rozmawiasz z dzieckiem oderwij się od telefonu, komputera, wyjmij głowę z lodówki, nawiąż z dzieckiem kontakt wzrokowy. Wysłuchaj tego co ma Ci do powiedzenia i postaraj się zrozumieć jego uczucia.Zadawaj pytania pełne ciekawości. Czyli w rozmowie podążaj za dzieckiem. Zadawaj pytania otwarte dotyczące tego, o czym mówi dziecko. Bądź gotowa na każdą odpowiedź lub jej brak.
Zorganizujcie sobie czas specjalny. Niech pierwsze dni w przedszkolu nie będą obciążone napięciem spowodowanym Twoim pośpiechem do pracy czy na ważne spotkanie. Zarówno przy odprowadzaniu jak i przy odbieraniu dziecka. Kiedy odbierasz maluszka z przedszkola, pamiętaj by swoją uwagę skupić na nim. To nie jest czas na rozmowy z panią czy innymi rodzicami. Niech to będzie czas w 100% dla dziecka. Wróćcie niespiesznie do domu. Zróbcie sobie przyjemny spacer. Spędź z dzieckiem miły czas by emocje związane z pobytem w przedszkolu mogły spokojnie opaść. Pamiętaj jednocześnie, że dzieci w różny sposób radzą sobie z emocjami wywołanymi pobytem w przedszkolu. Być może dla Twojego dziecka lepszy będzie plac zabaw, gdzie będzie mógł się wybiegać. Daj mu tę możliwość i bądź obok.
Obowiązki - zorganizuj dzień tak, by po przyjściu z przedszkola zaangażować dziecko w obowiązki domowe, które Ci pozostały. Rozwieście razem pranie, przygotujcie posiłek, wyprowadźcie psa na spacer, podlejcie kwiatki itp. To kolejny czas razem i jednocześnie sygnał dla dziecka, że jest potrzebne i pomocne. (WEBINAR dzieci i obowiązki)
Przytulanie - tego nigdy za dużo. Pamiętaj o magicznych 9 minutach dla dziecka. Poświęć je na przytulasy - 3 minuty po przebudzeniu, 3 minuty po odebraniu dziecka z przedszkola, 3 minuty przed snem. Każdą możliwą okazję wykorzystuj do okazywania bliskości.
Dużo więcej na temat budowania i wzmacniania w dziecku poczucia ważności i znaczenia przeczytasz w książce „Pozytywna dyscyplina dla przedszkolaków”, którą możesz zamówić tu: (KLIKNIJ)
To moi przyjaciele!
Dla początkującego przedszkolaka równie ważne jest budowanie więzi w grupie przedszkolnej. Choć wydawałoby się, że my jako rodzice, niewiele możemy w tej kwestii zrobić, jest kilka sposobów na to, by dziecku pomóc zbudować dobre relacje z panią i rówieśnikami:
Zanim Twoje dziecko rozpocznie przygodę z przedszkolempostaraj się zapoznać je z miejscem i osobami, które może tam spotkać. Koniecznie bierzcie udział w dniach otwartych i adaptacyjnych organizowanych przez placówkę. Spróbuj poznać panią, która będzie prowadzić grupę Twojego dziecka. Podpytaj dyrekcję, czy jest szansa, aby Twoje dziecko mogło korzystać z przedszkolnego placu zabaw w wyznaczonych przez dyrekcję godzinach i pod Twoją opieką. To wszystko sprawi, że maluszek oswoi się z nowym miejscem i łatwiej będzie mu tam zostać w przyszłości.
Jeżeli masz taką możliwość, umów się z innymi rodzicami, których dzieci chodzą lub będą chodziły do tej samej grupy przedszkolnej, co Twoje dziecko - zorganizujcie spotkanie na placu zabaw. Być może dyrekcja placówki zgodzi się na jednorazowe spotkanie dzieci na placu zabaw przy przedszkolu - jest to również w interesie placówki. Pamiętaj - dziecko poczuje się pewniej w grupie, jeżeli będzie tam miało kolegę „z podwórka”.
Jeżeli masz starsze dziecko w przedszkolu do którego ma chodzić maluszek, niech ten towarzyszy Ci przy odprowadzaniu i odbieraniu rodzeństwa z placówki. Jeżeli Twoja przyjaciółka ma tam córkę, poproś byś mogła ze swoim dzieckiem towarzyszyć jej przy odbiorze małej. Pooglądajcie znaczki w szatni, prace na ścianach, przywitajcie się z panią woźną - to wszystko sprawi, że w głowie Twojego dziecka zbuduje się ciepły, przyjazny obraz przedszkola jako miejsca wartego poznania.
Słuchaj z uwagą opowieści Twojego dziecka o osobach, które spotyka w przedszkolu: paniach, kolegach, pracownikach administracyjnych, zaproszonych gościach. Zadawaj pytania pełne ciekawości, wykazuj zainteresowanie.
Bądź uprzejma w swoich kontaktach z personelem placówki, innymi dziećmi i ich rodzicami. Dzieci uczą się przez modelowanie, czyli naśladowaniezachowańdorosłych.
Adaptacja to proces!
W potocznym rozumieniu adaptacja jest procesem dostosowywania się jednostki do nowych warunków funkcjonowania. Nie inaczej jest w przypadku adaptacji do przedszkola. Pamiętaj, że dziecko potrzebuje czasu i wsparcia, by nauczyć się nowych zasad. Mogą się zdarzyć trudne sytuacje, sygnalizowane buntem i płaczem. Reaguj na nie, akceptuj i obserwuj. Jeżeli coś Cię zaniepokoi - poszukaj pomocy. Od lat zajmuję się zawodowo wspieraniem rodziców w procesie adaptacji ich dzieci do przedszkola. Gdybyś potrzebowała indywidualnej analizy sytuacji Twojego dziecka, zapraszam do kontaktu.
Katarzyna Malinowska - pedagog, socjoterapeuta, mediator rodzinny, certyfikowany edukator Pozytywnej Dyscypliny dla rodziców. Prowadzi warsztaty, szkolenia i indywidualne konsultacje (również zdalnie) dla rodziców. Specjalizuje się w pracy z rodzicami dzieci do 6 roku życia. Od lat prowadzi na Facebooku grupy wsparcia dla rodziców dzieci przygotowujących się do przedszkola, przeprowadza je przez proces adaptacji. Prywatnie mama trójki dzieci w wieku 5, 7 i 8 lat. Doświadczyła trudnej adaptacji najstarszej córki do przedszkola, to stało się impulsem do tego, by wspierać rodziców w tym zakresie. Właścicielka Pracowni Szkoleniowej „Rodzina na warsztat” (www.rodzinanawarsztat.plhttps://www.facebook.com/RodzinaNaWarsztat/)
Wydawnictwo POZYTYWNA DYSCYPLINA J.R. Baranowscy s.c ul. 11 Listopada 28/22 03-436 Warszawa NIP 1132942171 REGON 367273481
Zarządzaj zgodami plików cookie
Aby zapewnić jak najlepsze wrażenia, korzystamy z technologii, takich jak pliki cookie, do przechowywania i/lub uzyskiwania dostępu do informacji o urządzeniu. Zgoda na te technologie pozwoli nam przetwarzać dane, takie jak zachowanie podczas przeglądania lub unikalne identyfikatory na tej stronie. Brak wyrażenia zgody lub wycofanie zgody może niekorzystnie wpłynąć na niektóre cechy i funkcje.
Funkcjonalne
Zawsze aktywne
Przechowywanie lub dostęp do danych technicznych jest ściśle konieczny do uzasadnionego celu umożliwienia korzystania z konkretnej usługi wyraźnie żądanej przez subskrybenta lub użytkownika, lub wyłącznie w celu przeprowadzenia transmisji komunikatu przez sieć łączności elektronicznej.
Preferencje
Przechowywanie lub dostęp techniczny jest niezbędny do uzasadnionego celu przechowywania preferencji, o które nie prosi subskrybent lub użytkownik.
Statystyka
Przechowywanie techniczne lub dostęp, który jest używany wyłącznie do celów statystycznych.Przechowywanie techniczne lub dostęp, który jest używany wyłącznie do anonimowych celów statystycznych. Bez wezwania do sądu, dobrowolnego podporządkowania się dostawcy usług internetowych lub dodatkowych zapisów od strony trzeciej, informacje przechowywane lub pobierane wyłącznie w tym celu zwykle nie mogą być wykorzystywane do identyfikacji użytkownika.
Marketing
Przechowywanie lub dostęp techniczny jest wymagany do tworzenia profili użytkowników w celu wysyłania reklam lub śledzenia użytkownika na stronie internetowej lub na kilku stronach internetowych w podobnych celach marketingowych.