Koszyk
Produkt dodany do koszyka Produkt zaktualizowany Produkt usunięty z koszyka Brak produktu na magazynie Podaj prawidłową ilość

Brak produktów w koszyku.

Idę do przedszkola – potrzebuję Cię Mamo!

Reading Time: 4 minutes

Techniki Pozytywnej Dyscypliny ułatwiające dziecku proces adaptacji przedszkolnej

Rozpoczęcie przygody z przedszkolem, to jedna z ważnych zmian, jakie zachodzą w życiu dziecka i całej rodziny. Należy ono do kanonu tych zdarzeń, które mogą zachwiać w dzieciach poczucie ważności i znaczenia potocznie rozumianego jako poczucie więzi. Jak wspierać dzieci w tym ważnym momencie ich życia?Co robić, by proces adaptacji przebiegał jak najłagodniej? 

 

To moja rodzina i moja grupa! 

Pozytywna dyscyplina uczy nas, że podstawą rozwoju społecznego i emocjonalnego jest poczucie ważności i znaczenia Wzbudza przekonanie, że jest się ważną częścią społeczności, w której się funkcjonuje. Idąc dalej tym sprawdzonym tokiem myślenia –  aby proces adaptacyjny przebiegał łagodnie, potrzebne jest przekonanie dziecka do tego, że jest ważną i znaczącą częścią rodziny oraz że jest ważną i znaczącą częścią grupy przedszkolnej.

 

Jestem ważny dla mamy i taty!

Pracuj zatem nad tym, by Twoje dziecko było przekonane, że rozstanie z Tobą i zostanie w przedszkolu nie ma absolutnie żadnego wpływu na Twoją miłość do niego. Pokazuj, że jest dla Ciebie tak samo ważne jak wtedy, gdy było z Tobą w domu. Doskonale sprawdzą się tu techniki Pozytywnej Dyscypliny:

 

  1. Bądź uważny w stosunku do dziecka. Czyli w relacji z dzieckiem bądź tu i teraz, duszą i ciałem. Jeżeli rozmawiasz z dzieckiem oderwij się od telefonu, komputera, wyjmij głowę z lodówki, nawiąż z dzieckiem kontakt wzrokowy. Wysłuchaj tego co ma Ci do powiedzenia i  postaraj się zrozumieć jego uczucia.Zadawaj pytania pełne ciekawości. Czyli w rozmowie podążaj za dzieckiem. Zadawaj pytania otwarte dotyczące tego, o czym mówi dziecko. Bądź gotowa na każdą odpowiedź lub jej brak.
  2. Zorganizujcie sobie czas specjalny. Niech pierwsze dni w przedszkolu nie będą obciążone napięciem spowodowanym Twoim pośpiechem do pracy czy na ważne spotkanie. Zarówno przy odprowadzaniu jak i przy odbieraniu dziecka. Kiedy odbierasz maluszka z przedszkola, pamiętaj by swoją uwagę skupić na nim. To nie jest czas na rozmowy z panią czy innymi rodzicami. Niech to będzie czas w 100% dla dziecka. Wróćcie niespiesznie do domu. Zróbcie sobie przyjemny spacer. Spędź z dzieckiem miły czas by emocje związane z pobytem w przedszkolu mogły spokojnie opaść. Pamiętaj jednocześnie, że dzieci w różny sposób radzą sobie z emocjami wywołanymi pobytem w przedszkolu. Być może dla Twojego dziecka lepszy będzie plac zabaw, gdzie będzie mógł się wybiegać. Daj mu tę możliwość i bądź obok.
  1. Obowiązki – zorganizuj dzień tak, by po przyjściu z przedszkola zaangażować dziecko w obowiązki domowe, które Ci pozostały. Rozwieście razem pranie, przygotujcie posiłek, wyprowadźcie psa na spacer, podlejcie kwiatki itp. To kolejny czas razem i jednocześnie sygnał dla dziecka, że jest potrzebne i pomocne. (WEBINAR dzieci i obowiązki)
  2. Przytulanie – tego nigdy za dużo. Pamiętaj o magicznych 9 minutach dla dziecka. Poświęć je na przytulasy – 3 minuty po przebudzeniu, 3 minuty po odebraniu dziecka z przedszkola, 3 minuty przed snem. Każdą możliwą okazję wykorzystuj do okazywania bliskości.

 

Dużo więcej na temat budowania i wzmacniania w dziecku poczucia ważności i znaczenia przeczytasz w książce „Pozytywna dyscyplina dla przedszkolaków”, którą możesz zamówić tu: (KLIKNIJ)

 

To moi przyjaciele!

Dla początkującego przedszkolaka równie ważne jest budowanie więzi w grupie przedszkolnej. Choć wydawałoby się, że my jako rodzice, niewiele możemy w tej kwestii zrobić, jest kilka sposobów na to, by dziecku pomóc zbudować dobre relacje z panią i rówieśnikami:

  1. Zanim Twoje dziecko rozpocznie przygodę z przedszkolem postaraj się zapoznać je z miejscem i osobami, które może tam spotkać. Koniecznie bierzcie udział w dniach otwartych i adaptacyjnych organizowanych przez placówkę. Spróbuj poznać panią, która będzie prowadzić grupę Twojego dziecka. Podpytaj dyrekcję, czy jest szansa, aby Twoje dziecko mogło korzystać z przedszkolnego placu zabaw w wyznaczonych przez dyrekcję godzinach i pod Twoją opieką. To wszystko sprawi, że maluszek oswoi się z nowym miejscem i łatwiej będzie mu tam zostać w przyszłości.
  2. Jeżeli masz taką możliwość, umów się z innymi rodzicami, których dzieci chodzą lub będą chodziły do tej samej grupy przedszkolnej, co Twoje dziecko – zorganizujcie spotkanie na placu zabaw. Być może dyrekcja placówki zgodzi się na jednorazowe spotkanie dzieci na placu zabaw przy przedszkolu – jest to również w interesie placówki. Pamiętaj – dziecko poczuje się pewniej w grupie, jeżeli będzie tam miało kolegę „z podwórka”.
  3. Jeżeli masz starsze dziecko w przedszkolu do którego ma chodzić maluszek, niech ten towarzyszy Ci przy odprowadzaniu i odbieraniu rodzeństwa z placówki. Jeżeli Twoja przyjaciółka ma tam córkę, poproś byś mogła ze swoim dzieckiem towarzyszyć jej przy odbiorze małej. Pooglądajcie znaczki w szatni, prace na ścianach, przywitajcie się z panią woźną – to wszystko sprawi, że w głowie Twojego dziecka zbuduje się ciepły, przyjazny obraz przedszkola jako miejsca wartego poznania. 
  4. Słuchaj z uwagą opowieści Twojego dziecka o osobach, które spotyka w przedszkolu: paniach, kolegach, pracownikach administracyjnych, zaproszonych gościach. Zadawaj pytania pełne ciekawości, wykazuj zainteresowanie. 
  5. Bądź uprzejma w swoich kontaktach z personelem placówki, innymi dziećmi i ich rodzicami. Dzieci uczą się przez modelowanie, czyli naśladowanie zachowań dorosłych

 

Adaptacja to proces!

W potocznym rozumieniu adaptacja jest procesem dostosowywania się jednostki do nowych warunków funkcjonowania. Nie inaczej jest w przypadku adaptacji do przedszkola. Pamiętaj, że dziecko potrzebuje czasu i wsparcia, by nauczyć się nowych zasad. Mogą się zdarzyć trudne sytuacje, sygnalizowane buntem i płaczem. Reaguj na nie, akceptuj i obserwuj. Jeżeli coś Cię zaniepokoi –  poszukaj pomocy. Od lat zajmuję się zawodowo wspieraniem rodziców w procesie adaptacji ich dzieci do przedszkola. Gdybyś potrzebowała indywidualnej analizy sytuacji Twojego dziecka, zapraszam do kontaktu.

*jeśli potrzebujesz indywidualnego wsparcia w przejściu przez proces adaptacji zapraszam Cię do kursu: ADAPTACJA DO PRZEDSZKOLA lub indywidualnej konsultacji: adaptacja do przedszkola.

Katarzyna Malinowska – pedagog, socjoterapeuta, mediator rodzinny, certyfikowany edukator Pozytywnej Dyscypliny dla rodziców. Prowadzi warsztaty, szkolenia i indywidualne konsultacje (również zdalnie) dla rodziców. Specjalizuje się w pracy z rodzicami dzieci do 6 roku życia. Od lat prowadzi na Facebooku grupy wsparcia dla rodziców dzieci przygotowujących się do przedszkola, przeprowadza je przez proces adaptacji. Prywatnie mama trójki dzieci w wieku 5, 7 i 8 lat. Doświadczyła trudnej adaptacji najstarszej córki do przedszkola, to stało się impulsem do tego, by wspierać rodziców w tym zakresie. Właścicielka Pracowni Szkoleniowej „Rodzina na warsztat” (www.rodzinanawarsztat.pl https://www.facebook.com/RodzinaNaWarsztat/)

 

Co dalej?

Pobierz darmowy

pierwszy rozdział każdej książki

Sprawdzam
Zapisz się

do naszego newslettera

Zapisuję się
Sprawdź

co dzieje się na naszej grupie na FB

Sprawdzam

Zobacz również

crossmenu